tisdag 5 april 2011

Våren är här.

Det går inte längre att förneka. Men innan den sista snön har smält vill jag passa på att visa upp de vinterkläder jag sytt i år. De blev klara någon månad innan jag startade min blogg, så jag har inte tänkt på att lägga ut bilderna här. Men hela dräkter och handsydda plagg är kanske det jag själv tycker är roligast att se i andras bloggar, så jag ska inte vara sämre!

Först en 1400-talsklänning, min första med midjesöm. Jag är lite osäker på hur rätt tygets färg och mönster är för perioden. Visserligen var indigo tillgängligt och kan ge både mörkt grönt och blått, men rutigt i mörka färger är inte supervanligt på bilder från tiden. Den borde ha varit enfärgad i rött eller varmare grönt istället, och kanske med lös fastnålad ärm i en kontrasterande färg... Hm. Fast jag tänkte den här mest som en lajvklänning men med lite historisk känsla, helst så mycket som möjligt förstås.


Jag är väldigt nöjd med ärmarna, passformen och mönsterpassningen som jag var mycket noga med. Snörning i ärmar och fram är av handspunna sidensnoddar. Livet är fodrat med ofärgat linne och har små sideninfodringar kring hals och handleder.


Här är min gardekors eller ärmkappa som jag tycker att det heter på svenska. Även den är linnefodrad och helt handsydd. Pälskanten kring huvan ska vara mink, men den har en ovanligt tjusig silvergrå färg. Knapparna har jag gjutit själv hemma i sandform, och de pryds av en liten ros. (Jag hade en sen 1400-talsknapp funnen vid Themsens flodbank som förlaga.)



Kappans huva blev väldigt fin, men tung. Så pass tung att jag blev tvungen att förstärka sömmarna som fäster huvan vid plagget genom att lägga en tvåbrickors kantväv runt om hela huvan och på båda sidor om öppningen fram.



På den här bilden kan man notera kantväven som syns längs öppningens sida och går över sömmen som fäster huvan i kappan, runt huvan och ned på andra sidan av framöppningen. Den inte bara förstärker knapphålen, utan avlastar även sömmen som håller fast huvan.

Här om veckan köpte jag faktiskt en hel kaninskinnspäls i min favoritvintagebutik, så framöver eller till nästa vinter så blir det nog lättare ylletyger i de varma plaggen men helpälsfodrat istället. 

/ I.

1 kommentar:

  1. Hur har du gjort snörningen på klänningen? Riktigt snyggt och väldigt diskret!

    SvaraRadera